Opasnost od vrućine u autu: Sve što morate znati kad u automobilu koristite klima – uređaj!

Opasnost od vrućine u autu: Sve što morate znati kad u automobilu koristite klima – uređaj!

Visoke temperature su često opasne za ljudsko zdravlje. Najkritičnije zna biti u kokpitima automobila kad vrućina opterećuje vozača ili kad vozač pretjera s uporabom klima-uređaja i naglo snizi temperaturu.

Kada je riječ o visokim temperaturama, posebice je teško u urbanim sredinama u kojima u odnosu na ruralne nema toliko zelenih površina koje mogu ublažiti brzo zagrijavanje tla. U odnosu na rijetke ljude kojima vrućine ne smetaju, većina ih teško podnosi, bez obzira na to je li riječ o suhim i vrućim ili (pre)toplim i vlažnim danima.

Istraživanja pokazuju da zbog vremena pati čak 80% ljudi koji mu se ne mogu prilagoditi, a posebice ljeti kada se živa u termometru penje i do 40 stupnjeva. Kako bi se izbjegli mogući zdravstveni problemi zbog vremenskih uvjeta ljeti, liječnici ističu da se vremenu treba prilagoditi i naučiti se ponašati u skladu s njime.

Visoke temperature zraka i dulja izloženost vrućinama uz neodgovarajuću zaštitu nerijetko dovode do poremećaja ravnoteže organizma i kod zdravih osoba. Najčešće su to toplotni grčevi, odnosno grčevi voljnih mišića ruku i nogu koji se javljaju zbog fizičkog opterećenja po vrućini. Osoba se tada jako znoji dok joj je tjelesna temperatura normalna, a pomoć zahtijeva nadoknadu vode i soli: litru vode treba malo zasoliti i popiti je tijekom sat vremena kako bi se nadoknadio gubitak soli u tijelu. Toplotna iscrpljenost češće se javlja kod starijih ljudi, a više kod onih koji uzimaju diuretike.

Toplotni udar nije rijetka pojava ljeti i događa se osobama koje su po vrućini dulje izložene fizičkim naporima, odnosno onima koji uzimaju diuretike, starijim i kroničnim bolesnicima koji će na njega biti osjetljiviji. Manifestira se toplom i suhom kožom, a tada je prisutna i hiperpireksija kada tjelesna temperatura doseže oko 40 stupnjeva ili je iznad toga. Takvoj je osobi potrebna liječnička i bolnička pomoć, a dok je ne dobije, treba je hitno smjestiti na hladno mjesto, ukloniti joj odjeću i hladiti je vodom.

Tijekom ljetnih vrućina upravo su klima-uređaji zahvalni u vozilima jer se u njima visoke temperature gotovo duplaju. Zbog toga liječnici upozoravaju vozače da se u takvim situacijama moraju pridržavati pravila ponašanja kako ne bi ugrozili svoje zdravlje i zdravlje suputnika. Ako je u automobilu uključen klima-uređaj, treba voditi računa da razlika između vanjske i temperature u vozilu ne bude viša od pet stupnjeva kako se ne bi izazvao temperaturni šok organizma. Većina je ljudi sklona tijekom pasjih vrućina prostor vozila, ali i stanovanja rashlađivati s više od 10 stupnjeva razlike, što nije bezazleno. Ponajprije jer se organizam fiziološki ne može brzo adaptirati na temperaturni stres ako se primjerice s dvadesetak stupnjeva u automobilu izađe na vrući asfalt i +40. Mogu se tada kao reakcija javiti lupanje srca, slabost, drhtavica, omaglica i drugo. U takvim slučajevima treba odmah potražiti sjenovito mjesto, sjesti i popiti vodu laganim gutljajima, a bočice negazirane vode ili nezaslađenog hladnog čaja ljeti uvijek treba imati uz sebe. Prije izlaska iz vozila treba malo odškrinuti prozore i pričekati da se organizam najbezbolnije prilagodi vremenu. S klima uređajima treba paziti da zrak tijekom vožnje ne ispuhuju direktno prema (su)vozačevim očima jer lako dolazi do upale sinusa i uha.

Vozači također trebaju imati na umu da tijekom visokih temperatura vozilo stvara efekt staklenika jer je izloženo sunčevim zrakama pa se unutrašnjost brže zagrijava, a to može dovesti do opeklina kroz vjetrobransko, ali i kroz stakla od ostalih vrata vozila. Na prometnicama i vožnji na otvorenoj cesti vozačima je značajna pomoć klimatizacija, ali kada je riječ o parkiranju, koliko god je moguće treba (po)tražiti sjenovito mjesto jer temperatura u vozilu koje je izloženo suncu u nekoliko sati može dosegnuti i točku ključanja.

Ni boja vozila ljeti nije beznačajna pa će crni i automobili tamnijih nijansi u odnosu na bijele ili pastelne varijante brže „zakuhati“. Veće razlike ipak neće biti ako i svjetlija vozila na suncu dulje stoje. Kako bi spriječili moguće opekline od pregrijanog volana i ploče s instrumentima, svrsishodno je koristiti vjetrobranski suncobran i navlaku za volan. Zato je potrebno u vozilu imati i kremu protiv opeklina, a uvijek vodite računa da ljeti u vozilu imate dovoljno pitke tekućine, slanih krekera, i ako je moguće, prijenosni (ručni) hladnjak.

Izvor: revijahak.hr